Jaki jest właściwy moment obrotowy do dokręcania świecy zapłonowej?

6 stycznia 2022 Porady

W układzie zapłonowym pojazdów z silnikiem benzynowym główną rolę odgrywają dwie funkcje: świece zapłonowe są odpowiedzialne za dwie kluczowe funkcje. Zapłon mieszanki w celu zapalenia silnika i odprowadzenie ciepła z jego komory spalania to dwie ich główne funkcje. Chociaż instalacja świec zapłonowych jest łatwym zadaniem do wykonania przez każdego wykwalifikowanego mechanika, prawidłowy moment dokręcenia nie jest tak prosty i wymaga dodatkowej uwagi i ostrożności. Ten artykuł pokaże Ci, jak wyregulować moment dokręcenia świecy zapłonowej i jakie są konsekwencje zbyt mocnego lub zbyt słabego dokręcenia.

Co to jest moment obrotowy?

Moment obrotowy odnosi się do siły przyłożonej do przedmiotu podczas montażu. Aby zapewnić bezpieczną instalację, ważne jest, aby stosować prawidłowy moment obrotowy przy montażu świec zapłonowych. Aby zapewnić prawidłowy moment obrotowy, zaleca się użycie klucza dynamometrycznego. Ważne jest, aby świeca zapłonowa była prawidłowo zamontowana, aby mogła odprowadzać ciepło z komory spalania.

Jak można prawidłowo zainstalować świece zapłonowe?

Ważne jest, aby sprawdzić specyfikacje świec zapłonowych przed ich zainstalowaniem. Specyfikacje te będą określać wymagany moment obrotowy. Świece zapłonowe będą pracować prawidłowo i skutecznie odprowadzać ciepło do głowicy cylindra i obudowy świecy zapłonowej, jeżeli przestrzegane będą instrukcje producenta. Różni producenci mają różne wymagania odnośnie momentu dokręcania, więc upewnij się, że nie instalujesz wszystkich świec zapłonowych dokładnie tak samo.

Co się stanie, jeżeli moment dokręcenia będzie za mały?

Świece zapłonowe, które są zamontowane ze zbyt małym momentem obrotowym, nie będą prawidłowo pasować do głowic cylindrów i odprowadzanie ciepła będzie spowolnione. Zbyt niski moment dokręcenia może powodować drgania świec zapłonowych, co może prowadzić do uszkodzenia elektrody masy lub innych poważnych uszkodzeń. Zmniejsza to zdolność świecy do ogrzania korpusu i głowic cylindrów, co powoduje przegrzanie końcówki izolatora świecy i przedwczesne iskrzenie. Może to prowadzić do uszkodzenia silnika.

świeca zapłonowa

Co się stanie, gdy zastosuje się zbyt duży moment obrotowy?

W świecach zapłonowych, które są montowane z nadmiernym momentem obrotowym, mogą wystąpić duże naprężenia, co może prowadzić do różnych problemów. Najbardziej oczywistym skutkiem jest uszkodzenie świec zapłonowych, w tym odkształcenie metalowego korpusu. Może to prowadzić do uszkodzenia lub pęknięcia gwintu lub izolatora.

Nadmierne dokręcenie może spowodować, że świeca zapłonowa nie będzie działać zgodnie z przeznaczeniem. Należy ją natychmiast wymienić, aby zapobiec uszkodzeniu silnika. Nadmierne dokręcenie świecy zapłonowej może doprowadzić do następujących sytuacji:

Niezdolność świecy zapłonowej do odprowadzania ciepła

Nadmierne dokręcenie może spowodować nagrzanie końcówki izolatora świecy zapłonowej i przedwczesny zapłon. Obciążenie cieplne i fale uderzeniowe, które towarzyszą przedwczesnemu zapłonowi, mogą szybko spowodować uszkodzenie elektrod świecy zapłonowej i/lub dziurę w podstawie tłoka. Może to również spowodować zmniejszenie grubości podkładek świec zapłonowych.

Obudowa świec zapłonowych, które są zdeformowane

Obudowa świecy zapłonowej i gwint łączą się z głowicą cylindra. Kontrola wzrokowa wykaże, czy nie nastąpiło odkształcenie.
Pęknięte izolatory są często spowodowane zbyt dużym momentem obrotowym przyłożonym do świecy zapłonowej. Pęknięta świeca zapłonowa może wskazywać na problemy z zapłonem lub niską liczbę oktanów w paliwie. Kontrola wzrokowa może wykryć uszkodzony izolator.

Pęknięty gwint

Średnica gwintu świecy zapłonowej określa moment obrotowy świecy zapłonowej. Gwint może ulec rozciągnięciu i pęknięciu, jeżeli świeca zapłonowa jest zbyt mocno dokręcona.

6 stycznia 2022 Porady